create your own banner at mybannermaker.com!
Make your own banner at MyBannerMaker.com!

Nov 24, 2010

^_~ Stop Child Abuse ^_~

unicef 

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, semua!.......

Hari ini, saya akan bercerita tentang kes penderaan kanak-kanak.

Sejak belakangan ini, kes penderaan kanak-kanak kian menjadi-jadi dan kerap kali berlaku di dunia ini terutamanya Negara Malaysia. Apakah yang menyebabkan kanak-kanak ini terus-menerus didera dan dipukul dengan kejam oleh orang yang tidak bertanggunggjawab. Mungkinkah disebabkan oleh sikap ketidakprihatinan dan tiadanya rasa belas kasihan oleh ibubapa terhadap anak-anak mereka sehingga sanggup memukul dan mendera dengan kejam.

Pada pendapat saya, terdapat beberapa faktor-faktor yang WAJIB dititikberatkan oleh setiap pihak yang terbabit dalam kes ini terutamanya pihak kerajaan. Ataranya ialah :

1) Berlakunya perpecahan dan pergaduhan dalam keluarga (antara anak dengan ibubapa / antara ibu dan
    bapa).

2) Tiadanya sikap berperikemanusiaan dan tidak bertemadun dalam diri ibubapa itu sendiri.

3) Mementingkan kepentingan diri sendiri berbanding ahli keluarga yang terbabit (terutamanya ibubapa).

4) Kuranngnya didikan agama dalam diri setiap ahli keluarga yang terlibat bersama.

5) Akhir sekali, tiadanya sikap suka berterima kasih / bersyukur ke hadrat Ilahi (terutramanya ibubapa).

Inilah faktor-faktor yang terlibat berdasarkan pendapat pendirian saya.

Saya sebagai seorang anak ingin mengatakan di sini bahawa saya SANGAT MEMBANTERAS sama sekali aktiviti-aktiviti penderaan kanak-kanak di rumah mahupun di luar rumah. Saya juga berharap agar pihak kerajaan dapat menjalankan tindakan yang SEWAJARNYA dalam membasmi kes penderaan kanak-kanak ini. Akhir sekali, saya juga berharap agar sesiapa di dunia ini yang bergelar ibubapa seharusnya SEDAR akan kepentingan dan sepatutnya LEBIH BERTANGGUNGJAWAB terhadap anak-anak mereka.....

http://www.youtube.com/watch?v=O3v1N7NKSDc&feature=player_embedded

Salam sayang Farid buat semua...<3 <3 <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...